Vengma, hiç bir partinin borazanı değildir. Hiç bir partinin düşmanı da değidir. Kürt partilerinin doğru politikalarını destekler, yanlış politikalarını eleştirerek yol göstermeye çalışır.

Yeni ve Eski Dersim.

Av. Hüseyin Yıldırım / Dersimi Kemalist’tir diye suçlamak büyük bir haksızlıktır. Dersim çok ağır bedeller ödemiştir.

Dersim hep arayışlar içinde olmuştur. Tek parti zulmünden kurtulmak için DP ye sarılmıştır.

Sonraları sağ ve Türk milliyetçi partiler hariç her yeni partiyi denedi. Ancak hiçbir parti Dersimin yarasına merhem olmadı. Dersimi en fazla Kemalizm’le suçlayan Abdullah Öcalan olmuştur.

Dersim kişiliği Kemalist kişiliktir. Kemalist kişiliğe hayat hakkı tanımayız deyip duruyordu. Peki neden? Çünkü Öcalan’ın gizli amaçlarını, ne yapmak istediğini ilk fark eden ve bilenler Dersimli kadrolardı.

Öcalan Dersimli bu kadroları katletmek için gerekçeler arıyordu.

Dersim insanı 1970 lere kadar katliamın yaralarını sarıyordu. Yoksuldu, ancak onurluydu. İnanç ve geleneklerine bağlıydı. Bu tarihlere kadar Dersim Halkı içinde yabancı bir iz bulunmazdı. Tüm acı ve yokluklara rağmen Dersim Halkı birbirlerine sarılmış, dimdik ayaktaydı.1970 lerde dersimde Mevcut düzen karşıtı yoğun bir gençlik potansiyeli oluştu. Bu nedenle Türk ve Kürt sol örgütleri Dersim’i merkez edindiler.

Çarpık ve kopyacı sol anlayışlar, karanlık güçlerin tezgahladığı kimi örgütler arasındaki kanlı çatışmalar, katliam ve yokluklara rağmen Dersim halkını hayata bağlayan inanç ve geleneklere karşı gelmeler Dersim’e vurulan en büyük darbeler oldu.

Bir anımı aktarmak istiyorum.1981 Ekim ayında Diyarbakır’da polis soruşturmasında işkencedeydim. Ağır bir işkence seansından sonra sinirlerim gerilmiş, vücudum ateş gibiydi. Biri kolumdan tuttu, yan odada bir sandalyeye oturttu. Karşımda biri bana merhaba Hüseyin Bey dedi. Tahmin etmiştim, ya ordudan ya da MİT ten üst düzey biridir. Adeta patladım. “Biraz önce bana işkence edilirken bana yavşak diye seslendiler. Şimdi Hüseyin Bey mi oldum? Siz Kim siniz? Neden gözlerim kapalı enimle konuşuyorsunuz? Kimden neden korkuyor sunuz?” dedim.

“Hüseyin Bey siz Tunceliler neden devlete bu kadar düşmansınız?” dedi. “Tunceli’ye ne ver-

diniz ne istiyorsunuz? Katliam yaptınız! Onun hesabını verin! Tunceliler zulme, haksızlığa düşmandır “dedim.

İlginçtir hiç tepki göstermedi. Böyle yanlışlar olabilir. Şimdi söyleyeceğim seni bıraksınlar dedi ve gitti. İki saat sonra kıyamet koptu. Biri kolumdan tuttu “haydi tuvalete” dedi ve beni sürükleyerek tuvalete götürdü. Göz bağımı çözdü. Asker elbiseli, iriyarı bakımlı biri. Yumrukla, elindeki sopayla bana vurmaya Başladı. Dişlerim ağzıma döküldü. Kafam kırılmış su gibi kan akıyordu. Üstüme bir iki kova su döktü. Beni üstüm başım kan içinde aldığı yere bıraktı gitti. Bu işkence bana Hüseyin Bey diye hitap edenin marifetiydi. Şimdi başımdan geçen bu olayı Dersime Kemalist diyenler nasıl değerlendirirler?

1940 ların başında yaşanan ve tanık olduğum üzücü bir olay, Dersim’e devletin bakış açısının hiç değişmediğini gösterir.

Bizim köyde Cafo amca adında bir köylümüz vardı.80 yaşlarında uzun boylu beyaz saçlı, dolgun yüzünü Kaplayan beyaz pala bir bıyığı vardı. Cafo amca gençliğinde çok kuvvetli olduğu için dev Cafo diye anılırmış. Cafo amcayı nüfus müdürlüğü şehir merkezine çağırmıştı.

Cafo amca Munzur üzerindeki tahta köprüye varınca, onlarca jandarma etrafını sarıyor. Jandarmanın biri elindeki makasla Cafo amcanın bıyığının bir tarafını kesiyor. Cafo amca iki eliyle jandarmayı havaya kaldırıyor, Köprüden aşağı atmak istiyor. Onlarca jandarma Cafo amcanın elindeki jandarmayı kurtarıyorlar. Cafo amcayı feci şekilde dövüyorlar.

Sonra jandarmaya karşı geldi diye hapse atıyorlar. Kadınlar, genç kızlar yaşlı insanlar Cafo amcanın kesilen bıyıklarına ağlayıp duruyorlar.

On gün sonra Cafo amcayı bıraktılar. Köye geldi. Saçı bıyıkları kesilmiş Cafo amca, tanınmaz haldeydi. Yerinde duramıyordu. Devamlı bağırıp duruyordu. Köye dönüşünün ikinci günü eline bir balta aldı bağırdı. “Ben uğradığım hakaret ve kesilen bıyıklarım için on jandarmayı öldürmesem yaşayamam” dedi ve yürüdü.

Genç yaşlı köylüler engel olmaya çalışıyorlar. “Bırakın beni bu halimle yaşayamam” diyordu. Rahmeti babama haber verdiler. babam geldi, Cafo amcanın önüne dikildi. On jandarmayı da yirmi jandarmayı da öldürebilirsin, sonrasını hiç düşündün mü? Bu köylerde tek canlı bırakmazlar. Buyur git” dedi önünden çekildi. İlk defa Cafo amca ağlamaya başladı: “Aman Allah’ım ben ne yapıyorum. Ben yaşamak istemiyorum ölmek istiyorum” dedi.

Ve köye döndü.

 Ağacın gölgesinde yere serdiği minderinde oturdu, üzüldü kahroldu on gün sonra vefat etti.

5 Yorum
  1. Barzan diyor

    Brèzan VengMa.
    Beni bloke edebilirsiniz.
    Yorumlarimi yayinlamayi red edebilirsiniz.
    Birini yada birilerini rahatsiz edici yorumu kaldirabilirsiniz.
    Suçlamam yada itirazim olmaz.
    Ama yorum kismi açik oldugu zaman yazmakta benim tercihim.
    Demokrasiye inan biriyim.
    Ve gokten ayed indigine inanmadigim gibi ùst insan diye kimse yoktur.
    Gokten yagmur,kar,dolu, gokta§ ve ku§ zilcigi dù§er.
    Mùteber ve bilen insan vardir.
    Ogreticidir.
    Selamla.

    1. Vengma diyor

      Keke Barzan, yorumlarınız yazarken Lütfen bizim sitemizin ilkelerini göz altında bulundurmanız lazım, Küfür hakaret, bir halkı, bir dinin mensuplarını toptan düşman görmek gibi iddialardan kaçının Sitenin ilkelerini şimdi, buraya asacağız. Selamlar

  2. Barzan diyor

    §ùpesiz Dersim vatanimiz Kùrdistanin bir §erin §ehridir.
    Biz Kùrdlerin çok dinli bir ulus oldugu gerçegi ilà.
    Biz Kùrdlere somùrgeci terzi makasi olanlarin dini ve imani yoktur.
    Milli bagimsizlik dù§ùncesi olanlarin dini yobazligina tenezùl etmez.
    Milli bagimsizlik ve demokrasi mùcadelesi ulusumuzun bùtùnù içindir.
    Tahsin Sever hevalin yazisi hepimiz için ogreticidir.
    ùç kibrit çopù yalani ilà bolùcùlùk yapanlarin ovunelecek lokalciligi yillarca yapanlarin ayni zamanda evladi kerbalacilik yapan husumetli insanlarin duygulari Kùrd u Kùrdistani deyildir.
    Hiç bir Kùrd evladi vatanimiz Kùrdistan için aziz canini verdigi zaman sunni kokenli falanca §ehirlidir denilmedi ve gereksiz bir notur.
    1938 oncesi hamidiye alaylari safinda sunni islam §uç ortaklari ilà ovunup §ehircilik yapmak ruhunu i§galci Alivi islama teslim etmektir.
    Kuzey Kurdistanda ne Alivi islam nede begta§i Alivi §amanizim yoktur.
    Reya Hak inanci doyuran dogaya,temizleyen ve hayat veren akarsullara ve dar gùnde dayini§ma gosteren insana §ùkran ve vefa duygularidir.
    Kùrde hizir olan yine Kùrd insandir.
    Insan boynunu ve zùlfinù zùlfikar ilà kesen kara libasli Arab celladtir.
    Kùrd tarihci Mehmet Bayrak beyi okuyan bilir ve merhum Ali§er bey ve hatunu Bese,yi oldùren namerd Reberin ùvey babasi ve amcasi olanin korkudan su kuyusuna kendini saklayan Ermeni katilinin barbar tùrke magdurlugu onu bize kahraman yapmaz.
    Ulusumuzun tarihini gercek ilà bilmek bizim gelecegimiz için zaruridir.
    Beni VengMa adina azarlamanizi kabul etmiyorum.
    Bir tek kimligimiz var:KURD.
    Selamla.

  3. Simko Engizek diyor

    diyecek birsey yok.
    kürdün yedigi dayak,sopa,küfür,hakaret,idam sehpasi,tecavüzü ve nice iblisvari hareketleri sadece ermeni,süryani ve yahudi bilir.

    biraz önce öcalan olan mezin kemalist iblis´in 1993 degerlendirmesini bir daha okudum.
    ömürcan ailesinden girdi,cetiner,karakoc,pazarcik,antep,adiyaman,avukat yildirim,fatma,semir,sener ve sonu olmayan canlar.cogu hak´a yürüdü.hepsi cocuklugundan beri ajan ve kemalist.
    ben bu öcalan gibi bir provokatif objektif kemalist ajani görmedim.
    sahin dönmez,binbasi kasim,cemile ceto ve kamran inan´i bir siraya koy-karsisina öcalan kardesleri ve dalkavuk borazan takimini koy:

    vallahi billahi ilk dört´ün sucu suc degil,iltifat öcalan cete takimin karsisinda.

    onun icin avukat yildirim´in tespiti dogru:
    ilk olarak dersimli pkk devrimcileri onu cakti.ve öcalan her zaman kimin ne kadar tehlikeli oldugunu bilerek,istihbarat ve parti icinde cete takimi arkasina alarak hepsini katlettirdi.
    iro kimse kalmadi:son kurban sakine ana.

    qandil yöneticiler fassa fisso-rezil toplulugu.kürdler onlari adam yerine koymuyor artik.
    iran ne derse onu yapiyor-mecbur-yoksa uctu.
    karasu itiraf etti ya.

    öcalan sadece tek suclu degil-bunu unutmayiniz-tek basina bu katliamlari hem kürdistan hem de avrupa´da yapmadi.
    yok öyle yagma-kargalar güler.
    elemanlari da hepsi idamlik,eger yasiyorlarsa.

    ve biri özellikle idamlik:

    adi duran kalkan!!!hendek savasinda kürd gencleri harcayan alcak ve arsiz adana hergelesi ve öcalan cakali.
    bu cakal hayatinda tc tarafindan tek bir tokat yemeyen yalcin kücük fitnecisidir.büyük fesat küpü.
    karasu,altun ve kaytan tam rezil ücgeni.kaytan´i bir kenara birakiyorum-öcalan ona ne demiyordu.
    ne diyor cafo dede:
    “Ben uğradığım hakaret ve kesilen bıyıklarım için on jandarmayı öldürmesem yaşayamam” dedi ve yürüdü.

    kaytan ise taaaaa 2004 yilina kadar isid cetesi gibi sakal birakti-kimin icin?
    sabah aksam ona küfür eden öcalan icin.bu kadar da olmaz,fakat oluyor.kaytan bunun tespit ve ispati.

    peki karasu ve altun?
    amed zindaninda bu kadar iskence ve dayak-ve sonra?biz öcalan´in dalkavuguz.yaziklar olsun.
    karasu,altun ve kaytan DÜSKÜN´dür-kürdistan aleviliginde en büyük ceza-kimse ne selam verir ne konusur düskün ile.
    ölümden beter durumda.kacacak tek yer var:ya haci bektas dergahi ya da imrali´da öcalan icin oyuncak ve dalkavuk olmak.

    dersim kürdce konusan diyardir.simdi dersim´e gitsen ezici cogu ne kurmanci ne kirmancki bilir.aleviligi de ne hale geitirdiler.
    munzur irmaginda havin mevsiminde bikini ile yüzüyorlar-o munzur irmaginda halen kemikler sizliyor.
    raki sofrasini kuruyorlar.nerede dersim,nerede ar,namus ve haysiyet,nerede özüne dönüs?
    yok-yok-yok-yok-yok!

    dersim yörenin 70% kirmancki kürdü-30% kurmanci kürdü.
    ne dogru dürüst kirmancki var ne de kurmanci.elde 0 yerde 0!!!

    böyle dersim olmaz-bu büyük yalan.

    seyyid rizo zar zor kendini türkce ile savunabildi-sonra tek basina onurlu bor sekilde bir zaza kürdü olarak idam sehpasina yürüdü.

    iro kimse kirmancki ya da kurmanci savunma yapamaz dersim´de.ezici cogu böyle.
    dersimli dersim´de azinlik maalesef-komunist olur,sosyalist olur,dede olur,chp´li olur,hdp´li olur,liberal olur,alevi olur,sazci olur,tikko´cu olur fakat kürd bulmak dersim´de zor.

    cem arkadas hakiki dersimli temsil etti-seyyid rizo ve ala welate rengin

    mesele dersim de degil-mesele SEROKE NETEWI ne mir MAZLUM DOGAN´in cümlesi

    JI SERXWEBUN U AZADIYE BI RUMETTIR TISTEK NINE!”

    yani ulusal ve yurtsever duygularini gönlünde yasatmak,halkini sevmek,yurdunu sevmek,dört yarali ülkemizi savunmak,sehidlere sahip cikmak,hainleri ve iblisleri lanetlemek ve INSAN olmak.

Yorum Yazın

E-posta hesabınızı yayınlanmıyoruz

four + 17 =

Kullanıcı deneyiminizi artırmak için çerezler kullanıyoruz. Sorun yok, rahat olun. Size özel herhangi bir bilgiyi yayınlamıyor ya da paylaşmıyoruz. Anladım, sorun yok Daha Fazla